Det
svenska 60-talet i sitt sammanhang.
I
Umeå var det diskussion i Folkets Hus på morgonen den 15 mars 2013
mellan Mats Jonson, Carl Johan de Geer och mig om det svenska
sextiotalet. Den kommenterades i pressen. (Se
http://www.vk.se/820986/maktlosa-nar-myrdal-fick-upp-farten).
Denna
diskussion på Umeå Folkets Hus om det radikala sextiotalet i
Sverige var i princip mycket viktig. Men frågorna stora och tiden -
45 minuter - knapp. Alltså var det svårt att resonera så tankarna
nådde publiken. Anders Sjögren avslutade därför sitt sympatiska
referat med orden:
"När
samtalstiden går mot sitt slut tar Mats Jonson upp frågan om den
totala yttrandefriheten och hur han - rätt eller fel - tycker sig ha
sett att den numera naggas i kanten från vänster. Hans exempel är
diskussionerna om Tintin, Lilla hjärtat och rondellhundarna. Myrdal
tar sig ivrigt an frågan och börjar tala om Mark Twain ..."
***************************************************************************************Men här först visar jag en bild innan jag går in på diskussionen. Ty ingen bör glömma vad 50-talet hade varit i våra länder. Det var den Tingstenska tiden.
Det var mot detta med krig, idealitet och fin-i-kanten-konst vi på sextiotalet i Sverige som i andra länder organiserade oss konstnärligt, politiskt och kulturellt!
*************************************************************************************
Som jag innan diskussionen påpekat för arrangörer och de två andra deltagarna var ämnet – det svenska konstnärligt politiska sextiotalet - formulerat så att det behövde hyfsas. När jag fick ordet efter Mats Jonson och Carl Johan De Geer gjorde jag det. Det gäller två grundfrågor.
*************************************************************************************
De
tre punkterna i Anders Sjögrens referat tyder på att mitt argument inte gick fram. Jag sökte
ju med hänvisningen till Mark Twain förkortat påpeka:
a)
att den svenska "kränkhetsdebatten" är återklang från
Nordamerika och ett tecken på dess ideologiska dominans. Ungefär
som musikvalet i nattradion. (På svenska finns nu direkt överförda
uttryck som "n-ordet"!)
b)
att i Förenta staterna använder högerkrafterna skickligt olika
minoriteters känslighet för att få utsugna, nedtryckta och
marginaliserade grupper att syssla med ofarliga skenfrågor i stället
för att ställa verkliga krav vilka hotar den rådande
maktstrukturen. (Detta är f.ö. en klassisk kritik mot borgerlig
feminism.)
c
) att ett typiskt exempel är de pågående angreppen mot Mark Twains
Huckleberry Finn. Han, som Astrid Lindgren, har censurerats
(bowdlerisera heter det på engelska). Avsikten dock inte bara att ta
bort "stötande" ord utan oskadliggöra ett för
högerkrafternas samhälle farligt författarskap.
Jag
utgick från att publiken läst Mark Twain och därmed förstod hur
jag ställde frågan. Kanske hade jag fel. Men
även om jag försökte hålla mig inom ramarna för den tid jag hade
(jag såg på klockan och hoppas att jag höll tiden) så finns det
sådant som bör tydliggöras vidare i skrift.Som jag innan diskussionen påpekat för arrangörer och de två andra deltagarna var ämnet – det svenska konstnärligt politiska sextiotalet - formulerat så att det behövde hyfsas. När jag fick ordet efter Mats Jonson och Carl Johan De Geer gjorde jag det. Det gäller två grundfrågor.
Uttrycken
åttiotal – nittiotal – tjugotal – trettiotal – femtiotal –
sextiotal är rätt specifika. Sverige är en utkantskultur, en
långgrund en, de kulturella/politiska vågorna lämnar sanden bar
när de drar sig tillbaka. I Frankrike, Förenta staterna,
Storbritannien finns en intellektuell kontinuitet i djupet.
Det
gavs en social bakgrund till den ideologiska omställningen på
sextiotalet. Den är dubbel. På kommunistiska ungdomsförbundets
kongress midsommar 1944 talade jag om socialismen och den studerande
ungdomen (texten omtryckt 1978 i ”Klartexter. Skriftställning 9”).
Av de 3,49% ungdomar som då tog studenten kom endast 14.7% från
arbetar och hantverkarhem. När så ”socialgrupp tre” på
sextiotalet kom att dominera bland eleverna i den högre utbildningen
förändrade detta oundvikligen det rådande ”tänket” (ett
utmärkt nyord).
Samtidigt
hade det intellektuella/kulturella livet i Sverige fram till
femtiotalet till stor del formats utomakademiskt av och i
arbetarrörelsens (och bonderörelsens) studiearbete. (Vi hade i
landet en mängd små Beblar, som det då sades.) De kom under
sextio-sjuttiotalen att dö bort och/eller trängas undan.
Till
detta kom fyra förhållanden jag senare tog upp i debatten:
Talet
om ”antiamerikanism” var och är nonsens. När Artur Lundkvist
och jag talade på Hakberget 4 juli 1967 så var det för att hylla
den Nordamerikanska revolutionen och därför brännmärka
Washingtons förbryterska krig i Sydostasien. Till det kommer att
just Artur Lundkvist till Sverige introducerade nordamerikansk
litteratur och att jag hade mina ”first papers” när jag mot min
vilja återfördes till Sverige 1940 och länge såg mig som blott på
tillfälligt besök i gamla landet (fast jag förbjöds återvända
till min skola i New York med lejdbåt efter att i Krigssverige ha
varit aktiv antifascist). Sextiotals”vänstern” i Sverige hade
naturligtvis närmare kontakt med de konstnärligt/politiska aktiva i
Förenta staterna än med de inomsvenska tingstenska
atombombsliberalerna.
Att
socialdemokratin i Sverige under senare delen av trettiotalet och
fram genom fyrtiotal in i femtiotal byggde upp så starka folkliga
kulturorganisationer hade en särskild orsak. Efter det att det
svenska kommunistpartiet splittrats 1924 gick så småningom Z.
Höglund och hans kamrater tillbaka till SAP. De kom där att ta en
för partiet besvärlig politisk ställning som vänsterflygel. Efter
det att kommunistpartiet splittrats 1929 gick också den avvikande
gruppen i huvudsak tillbaka till moderpartiet. Men de fick inte några
politiska poster; de tilldelades ofarliga uppgifter som kultur.
Gjorde där med bakgrund i sin organisatoriska skicklighet ett enormt
arbete. Vilket sedan förföll när de pensionerades och dog.
Modernismen
var dubbeltydig. Picasso stod oss nära, ja, formulerade i bild för
oss. Samtidigt visste vi att just CIA av politiska skäl ekonomiskt
stödde Museum of Modern Arts kampanj för honom och de abstrakta. Om
detta var på femtiotalet stora diskussioner bland eleverna på
”Mejan”. Tingstens Dagens Nyheter gick till rasande angrepp på
sådana som Svenolov Ehrén vilka tog ställning i kampen mot
atombomben och i det sammanhanget gick från picassoepigoneri till
realism. (Det är först i den nutida okunnigheten Sveriges Radios
ledning kan låtsas som om kopplingen mellan Tingsten och ”Kulturens
frihet” var okänd. Vi skrev om detta. Jag tog f.ö. upp namn och
allt i förordet till ”Ett femtiotal”.)
Det
är nödvändigt för den medvetne att känna sin tids ålder – för
att tala med Paracelsus. Därmed inse sin plats i det historiska
förloppet. Detta hade varit mycket viktigt just för den tidiga
socialdemokratin. Läs Branting ”Socialdemokratiens århundrade”.
Det var i insikt om detta vi på femtiotalet spred Howard Fasts
”Spartacus”. Under sextiotalet och fram till i dagens Folket i
Bild/kulturfront har det varit viktigt att visa att bondekrigens
Thomas Münzer eller Engelbrekt liksom femtiotalets mau mau i Kenya
eller 1330-talets (enligt vår tideräkning) upproriska shiiter i
Chorasan var vårt folk. Ideologier skiftar men det är dit vi hör.
Att jag nämnde Berget är inte konstigt. Just Robespierre skrev åt
reformisterna de nödvändiga reformer som ”folkhemmet”
genomförde strax före och efter Andra världskriget. Visst insåg
vissa dess politiker det sammanhanget. Det vet jag av erfarenhet.
Jag
försökte vara både kortfattad och tydlig i debatten. Kanske
lyckades jag till en del. Många ur publiken sade det efteråt i alla
fall.
********
Men
det fanns något jag inte tog upp. Något som har med det personliga
att göra. Fast jag har skrivit om det. Att sextiotalet skulle varit
ett modernismens årtionde har jag svårt att förstå. Jag växte
upp på trettiotalet i en svensk intellektuell familj som tillhörde
”Atlasligan”. Möblerna var av Stockholmsutställningen och
funktionalismen lika vardaglig som psykoanalysen. På väggarna
expressionistisk grafik och Picasso i reproduktion och jag lärde mig
läsa i Diktonius och Artur Lundkvists ”Vit man”. Majakovski och
Brecht stod på tyska i bokhyllan bredvid Masereels ”Stundenbuch”
och i Ålstens folkskola högläste jag Gunnar Ekelöf på lektionen
i fjärde klass (fröken Rehn var mycket road) :
-
krossa
bokstävlarna mellan tänderna gäspa vokaler, elden brinner i
helvete kräkas och spotta nu eller aldrig jag och svindel du eller
aldrig svindel nu eller aldrig.
Några
år senare blev det Rimbaud och den nödvändiga uppgörelsen med
Baudelaire för att han inte förstod någonting av den Grandville
jag fann ordrätt så fantastisk. Hade man frågat mig skulle jag
sagt att modernismen i konst, litteratur och politik var aktuell
sedan tidigt artonhundratal.
Nu
inser jag att jag växte upp i och präglades av en mer typisk än
gängse europeisk intellektuell kulturfamilj av vänsterborgerligt
slag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar